Wist u dat ?
 

De kans op astma verkleinen dankzij een aangepaste verwarming in uw huis.

 
 
 

De kou brengt verkoudheid met zich mee. Hierbij komen, voor 30% van de Belgische bevolking, ademhalingsproblemen zoals allergieën bij. Deze worden versterkt door de droge lucht van onze verwarmingssystemen.

 

En bij dit gedeelte van de bevolking, komen een miljoen personen die astmaproblemen ondervinden. Deze chronische ziekte wordt zichtbaar door ademhalingsproblemen ten gevolge van een ontsteking van de longen en kan versterkt worden door een omringde lucht gevuld met stof of een ongeschikte vochtigheidsgraad.

 
 

Astma voorkomen door met zorg een verwarming te kiezen :

 

De eerste stap voor de preventie is het verplaatsen van uw verouderde verwarming. Deze zorgen voor stof en laten de vochtigheidsgraad drastisch dalen in uw huis ; twee factoren die astma-aanval.

 

Hierna moet u, in tijden van extreme koude vaak, de vochtigheidsgraad van uw leefruimtes vaak controleren. Deze graad zou ideaal tussen de 50 en 60% moeten zijn, dit kan via een hygrometer (beschikbaar in uw doe-het-zelfzaak vanaf 5 euro).

 

In de winterperiode, wanneer uw verwarming continu aanstaat, droogt de lucht sneller. Onder de 30% aan vochtigheid verspreidt het virus zich sneller en de droge lucht zal irritaties aan de longen veroorzaken en mogelijk astma-aanvallen. Aan de andere kant zorgt een vochtigheidsgraad hoger dan 65% de ontwikkeling van microben die allergieën veroorzaken.

 

Astma-aanvallen of allergieën kunnen dus door een simpele controle van de luchtvochtigheid verminderd worden.

 
 

Een gezonde lucht voor iedereen :

 

Eender welk verwarmingssysteem u heeft en of u allergisch bent of niet, twijfel niet of de lucht die zich door uw woonkamer verplaatst gezond is voor de hele familie. Dit begint door een controle van van uw verwarmingsapparaten. Verzeker u er in de eerste plaats van dat uw apparaat goed geïnstalleerd is en geen koolstofmonoxide verspreidt. Deze ontstaat door de verbranding van een slecht onderhouden apparaat en kan erge intoxicaties veroorzaken.

 

Astma-patiënte of niet, de eerste regel is een regelmatig onderhoud van uw verwarmingsapparaten. Dit jaarlijks onderhoud is noodzakelijk om de goede staat van uw apparaten te verzekeren en te besparen op het verbruik.

 
 

Heeft u interesse? Groupasol zal in 2019 een groepsactie organiseren voor het onderhoud van de ketels. Blijf op de hoogte door u in te schrijven aan onze nieuwsbrief.

Vind onz artikelen:
 
 

   Stookolie Groepsaankoop
 
 
 
 
 
 

 

 

Bescherm uw installatie van de kou met mazout extra

 

Uw mazout van hogere kwaliteit, met toegevoegde antivries voor de winter, voor alle bestellingen vanaf de maand november.

 

Mazout extra: voordelen

 

Mazout extra bestaat uit onderdelen die de duur van uw mazoutkachel verlengen terwijl ze ook het verbruiksvolume verlaagt. Met een heel laag gehalte in zwavel (minder dan 10 ppm), de emissie van zwaveldioxide tijdens de verbranding zijn bijna onbestaand, dit maakt mazout extra. Dit is dus een aanbevolen vebrandingsmiddel voor hoogrendementsketels en het is ook ecologischer dan de standaard mazout.

 

 

Mazout met kwaliteit om uw installatie te beschermen

 

Aan zijn ecologische voordelen voegt zich een extra eigenschap toe: een bescherming tegen de kou en het vriezen. Verwarmingsmazout is gevoelig aan negatieve temperaturen en de kans bestaat dat ze bevriest in uw tank of in de leidingen als er geen voorzorgen zijn genomen.

 

Een voorzorg kan zijn om er een antivries additief aan toe te voegen. Dit wordt sterk aangeraden voor tanken die buiten en bovengronds staan en die worden onderdaan aan de temperatuursschommelingen. Maar het gebruik van een antivries additief is ook aangeraden voor installaties waarvan de leidingen slecht (of weinig) geïsoleerd zijn. Want tussen uw ketel en de tank loopt de mazout en als deze niet goed beschermd zijn dan is de mazout ook gevoelig aan de temperaturen onder het vriespunt in de komende weken.

 

Deze wordt het hele jaar als supplement aangeboden bij de groepsaankopen. Het beschermt tot 20 graden onder het vriespunt. Het goede nieuws is dat in de winterperiode, vanaf de maand november, het antivries additief automatisch wordt toegevoegd aan de mazout extra om zo de beste bescherming te bieden aan uw installatie vanaf de tank tot in uw ketel om u optimaal te verwarmen.

 

Sociaal Verwarmingsfonds en groepsaankopen van mazout

Kan ik genieten van een interventie van het sociaal verwarmingsfonds als ik deelneem aan een groepsaankoop van mazout?

Bij Groupasol weten we goed genoeg dat de rekening van de verwarming een belangrijk onderdeel van het budget is voor de Belgische gezinnen. Nog te vaak is de prijs van mazout een belangrijk punt dat ervoor zorgt dat gezinnen met een laag inkomen zich niet kunnen verwarmen in de winter.
Als wij de prijzen kunnen laten zakken voor al onze gebruikers, door de creatie van een aankopersgroep per regio, kunnen wij interessante prijzen onderhandelen bij onze lokale leveranciers; dan nog blijven deze voordelige prijzen onhaalbaar voor sommige gezinnen.
Maakt u deel uit van deze gezinnen? Wist u dat er een Belgisch vzw is dat u kan helpen gedeeltelijk de factuur te financieren? En dat hun interventie verenigbaar is met uw inschrijving aan een van de groepsaankopen van mazout in België?
 

Wat is het Sociaal Verwarmingsfonds?

 
Dit is een VZW dat gesticht is in 2004 en dat, onder bepaalde condities, bestaat om een gedeelte van de verwarmingsfacturen van de Belgische gebruikers te financieren.
 

Wie kan genieten van deze financiële hulp om de factuur te betalen?

 
In 2018 konden de volgende personen onder de voorwaarden vallen van het fonds:
• Personen die recht hebben aan een verhoogde interventie van invalide ziekteverzekering
• Personen met een beperkt inkomen (met een bruto-inkomen lager of gelijk aan 18.730,66 euro, verhoogd tot  3.467,55 euro per persoon ten laste)
• Personen met schulden die genieten van een collectief reglement en hun verwarmingsrekeningen niet kunnen betalen.
 
 

Op welk type energie werkt deze interventie?

 
Het vzw komt deels tussen bij betalingen van facturen van personen die zich verwarmen met:
 
• Mazout
• Petroleum
• Propaangas
 
Facturen van verwarming op natuurlijke gas of propaangas in tanken worden niet gefinancierd.
 

Hoe moet je een financiering aanvragen?

 
https://www.verwarmingsfonds.be/index.php
 
Denkt u dat u binnen de condities valt voor hulp te ontvangen? Contacteer dan het OCMW van uw gemeente binnen de 60 dagen na uw levering van mazout. Deze zal u de in te vullen lijst meegeven voor het ontvangen van een gedeeltelijke terugbetaling van de factuur bij de vzw.
 

Wie financiert dit fonds ?

 
U, wij, iedereen die zich verwarmt met aardolieproducten in België. Dankzij een vaste taks op de verkoop van deze producten dat dadelijk wordt gestort naar dit fonds. Het is dus een sociaal fonds, dat, net zoals Groupasol, dankzij de groepering, het mogelijk maakt voor personen die het nodig hebben, een duwtje in de rug te geven zodat ze zich kunnen verwarmen.
 

Hulp, dat is goed. Maar hoeveel bedraagt deze hulp ?

 
Een maximaal van 1500 liter mazout is gerekend voor een gezin, een allocatie dat varieert tussen 14 en 20 cent per liter (met een maximum van 300 euro)..
 

Kan ik genieten van een interventie van het fonds als ik deelneem aan een groepsaankoop van Groupasol?

 
Natuurlijk! De voorwaarden blijven gelijk. Het ontvangen bedrag, dat afhangt van de prijs per liter op uw factuur, zal lager liggen dan wanneer u dadelijk bij de leverancier bestelt. Wat normaal is want Groupasol zorgt ervoor dat de prijzen dalen, dankzij groepsaankopen van mazout.
 
 
U vindt de getailleerde tabel met alle interventies terug op de website.
 
Heeft u nog vragen over het Sociaal Verwarmingsfonds ? Ga dan even een kijkje nemen op hun website voor al uw vragen!.
 

Voorzie mazout om de panne

van deze winter te voorkomen

 
 
 
 
We herhalen het belang van het voorzien van het aankopen van verwarmingsmazout om te genieten van een kwaliteitsservice in een kalmere periode.
 
 
 
Maar jullie zijn met velen om nog jullie tank bij te vullen voor de winter. Omdat u wachtte op een daling van de prijzen, omdat uw budget van de start van het nieuwe schooljaar het niet mogelijk maakte of simpelweg omdat u vergeten was het niveau van uw tank na te kijken.
 
 
 
Vele gezinnen zitten in dezelfde situatie als u, een bewijs hiervan is de stijgende aantal inschrijvingen voor groepsaankopen op onze website. Deze maand oktober zal dus gelijk staan aan een volle planning voor de leveranciers. Als we verder blijven onderhandelen met de leveranciers om zo mazout te verkrijgen aan de beste prijs, willen we even uw aandacht trekken over de moeilijkheden van de leveranciers over het beheren van noodzakelijke bestellingen.
 
 
 

Hoe lang zal ik moeten wachten op een levering van mazout met Groupasol?

 
 
Onze leveringen in het kader van onze groepsaankopen zullen in de gewoonlijke termijnen gebeuren, d.w.z. binnen de 15 werkdagen die volgen op de bevestiging van uw bestelling op de website.
 
Ter herhaling, we organiseren een actie elke 15 dagen, met groepering binnen uw regio, over heel België, gedurende 2 weken. Daarna onderhandelen we de prijzen met de leveranciers die wensen deel te nemen een vrijdag op twee. Vanaf het moment dat de prijzen gekend zijn, de vrijdag van de aankoop, hebben de deelnemers 3 dagen de tijd, tot en met maandag 14u om de bestelling te bevestigen. We sturen dan de lijsten met de bestellingen door naar de leveranciers die dan 15 werkdagen hebben om de mazout te leveren.
 
 
 
 
 
Deze termijn wordt meestal enkele dagen ingekort in een zomerse periode, maar met de overvolle planning van de leveranciers, is het mogelijk dat in het begin van de herfst de leveranciers de 15 werkdagen nodig hebben om alle leveringen te voltooien.
 
In deze situatie is het voor Groupasol niet mogelijk om zich in te zetten voor een sneller beheer van noodzaken of pannes van klanten. Daarom willen we u eraan herinneren dat als we de prijzen kunnen dalen, door de grote hoeveelheid aan bestellingen, het beheer van de bestellingen « geval per geval » in functie van de pannes moeilijk te verzekeren is.
 
 
Een advies dus: wees er snel bij ! Anticipeer uw noden voor een panne van uw verwarmingssysteem te vermijden en schrijf u in voor de volgende actie zelfs al blijft er nog mazout in uw tank over. Want hoe langer u wacht, hoe moeilijker het voor u wordt om een snelle levering te behalen.
 

Bovengronds of ondergronds, wat is de beste plaats voor uw toekomstige tank?

 
 
 
 
Heeft uw mazouttank zijn beste tijd gehad en werd het u tijdens het onderhoud sterk aanbevolen om deze te verplaatsen ?
Voordat u begint met het opzoeken van een nieuwe mazouttank moet u zich de volgende vraag stellen: « Moet ik mijn ondergrondse tank vervangen door een bovengrondse tank? » (of de omgekeerde vraag als u een bovengrondse tank heeft).
 
 
De voor- en nadelen van een ondergrondse mazouttank

Door zijn samenstelling in plastiek is dit type tank immuun tegen roest, bacteriën en waterdicht.

Deze tanken zorgen gewoonlijk voor een groter vermogen dan de bovengrondse tank.

Omdat deze begraven is, is deze tank mooier want hij is discreter.

 

Χ Het ontdekken van een lek valt minder snel op (enkel vast te stellen wanneer je een overzicht maakt van je mazoutverbruik).

Χ Als uw woning vaak overstroomt of als uw terrein niet gunstig is voor deze inrichting, zal er van u gevraagd worden om faciliteiten te installeren (zoals een ankerpunt).

Χ De installatie van uw tank moet plaatsvinden op een plek waar uw auto niet zal overrijden.

Χ Dit type van mazouttank moet vaker gecontroleerd worden en is moeilijker te vervangen.
 
 
 
 
De voor- en nadelen van een bovengrondse mazouttank
 
 
Minder en simpelere controles en onderhoud (doordat het gemakkelijker is om er te geraken en u dadelijk een probleem opmerkt (zoals een lek bijvoorbeeld)). We vragen u om zich te informeren bij de wetgeving van uw regio voor meer informatie.

Snelle en gemakkelijke installatie: doordat deze tank zo licht en klein is, is het mogelijk om deze waar u maar wilt te installeren. 

Uw tank is beschermd tegen al het slechte weer door zijn compositie in polyethylene of metaal.

 

Χ Het is niet even mooi als een ondergrondse tank want ze zal zichtbaar zijn in uw woning.
 
 
 
Het lijkt dus logisch om te investeren in een bovengrondse mazouttank, zowel op korte als lange termijn. Het enige negatieve punt is dat deze bovengrondse tank wel zichtbaar is in uw woning.
 
 
 
 
Ter informatie

In geval van twijfel over de toestand van uw mazouttank, contacteer dan Groupasol.
We onderhandelen bij de leveranciers voor u de beste prijs met onze partners (tot 40% korting op de controle over uw mazouttank).

 

 

Onderhoud van de ketel : Welke wetgeving


 
 
 
 
De nachten worden kouder en dit brengt ook de koude mee naar België. De ochtendmist liegt niet, de herfst komt eraan en het is tijd om na te denken over het onderhoud van uw ketel.
 
Maar wat is de wetgeving in België ? Is hij verschillend volgens de regio’s ? Is het onderhoud en de controle van de mazoutketel hetzelfde ? Wat zijn de bijzonderheden en bij wie moet u zijn voor deze controle in alle zekerheid te laten gebeuren ?
 
Groupasol bundelt voor u alle vragen voor de verwarmingsperiode van uw woning.
 
 
Alles weten over de wetgeving van de controle en de regelmaat van het onderhoud van de mazout in België.
 
 
Als bewoner bent u legaal verantwoordelijk over de installatie van uw verwarming, van de goede werking en de beveiliging hiervan. Om u deze winter in alle veiligheid te verwarmen, vindt u hieronder een opsomming van de wetgeving over het onderhoud van de ketel in elke regio van België.
 
 
In Wallonië:
 
 
De wetgeving in Wallonië over het onderhoud van de verwarmingstoestellen (voor de verwarming maar ook voor de productie van warm water) werd goedgekeurd door de Waalse regering in 2009.
 
Deze wet van 29 mei 2009 geldt voor alle verwarmingen die werken met een vloeibare verbranding (en dus mazoutketels), een jaarlijkse controle, waarvan de attesten 2 jaar moeten bijgehouden worden.
 
 
                                                                                                                                                                                                                         Meer info

 
In Vlaanderen:
 
De Vlaamse wet over het onderhoud van de mazoutketels kwam er in 2006 en gaat over alle verwarmingstoestellen (en de toestellen die warm water produceren).
 
Deze controle moet jaarlijks voor verwarmingen met een nominaal vermogen hoger of gelijk aan 20 Kw.
 
                                                                                                                                                                                                                          Meer info

 
In de regio Brussels Hoofdstedelijk gewest
 
De wet over de controle van de verwarmingstoestellen in de regio Brussel-hoofdstad geldt vanaf de 1ste januari 2011 en omvat net zoals de Waalse regio 3 verplichtingen voor de eigenaars : de periodieke keuring van de installatie, ontvangst van nieuwe installaties en hun diagnose.
 
Net zoals overal in België is de controle jaarlijks verplicht voor de mazoutketels.
 
                                                                                                                                                                                                                            Meer info
 
 

Controle of onderhoud van de ketel ? Welke verschillen zijn er ?
 
 
In tegenstelling tot Vlaanderen en Brussel, maakt de Waalse regio een onderscheiding tussen het onderhoud van de ketel en de controle ervan.
 
Enkele definities om het verschil tussen de controle en het onderhoud van de mazoutketel beter te begrijpen :
 
Het onderhoud is een technische operatie met als doel het nakijken van de goede werking en de staat van het verwarmingstoestel. Het zal worden gedaan door een erkende technicus volgens de richtlijnen van de maker van het toestel.
 
Een controle zal ook gerealiseerd worden door een erkende technicus maar zal bovenop het nakijken gedurende het onderhoud, de uitstoot van de verwarming, de schoorsteen en de plaatsing van het toestel nakijken. Deze controle houdt dus, bovenop de technische controle volgens het merk van de ketel, een veiligheidscontrole in van het toestel.
 
Zo zal de controle van uw ketel zowel de verificatie van de werking van de ketel volgens de technische voorwaarden van het merk (wat overeenkomt met het onderhoud van de ketel in Wallonië) als de veiligheidsaspecten van het toestel en de schoorsteen (wat overeenkomt met de Waalse controle) inhouden.
 
 
Wat is de uitgebreide analyse van mijn ketel ? Ben ik dat in kwestie?
 
Deze particuliere en uitgebreide controle die enkel voor woningen van de Waalse regio geldt, gaat enkel over de ketels waarvan de kracht hoger is dan 20kW of als de mazoutketel ouder is dan 15 jaar ; dit zal ook door een erkende technicus gedaan worden.
 
Er bestaan twee soorten erkenningen voor deze diepere analyse :
 
De uitgebreide diagnose type 1 ; gereserveerd voor installaties met slechts een ketel en een kracht gelijk aan of kleiner dan 100 kW ;
De uitgebreide diagnose type 2 ; dit betreft verwarmingsinstallaties met meerdere ketels of een enkele ketel waarvan de kracht groter is dan 100kw
 
In Vlaanderen wordt de uitgebreide diagnose vervangen door een verplichte audit. Deze is verplicht voor ketels waarvan de kracht kleiner of gelijk is aan 100kW wanneer deze 5 jaar bereikt (deze audit zal dan ook elke 5 jaar vernieuwd worden).
 
Als uw gebouw meerdere ketels heeft of een mazoutketel met een kracht hoger dan 100kW, is deze audit elke 2 jaar door een erkende technicus verplicht.

 

Voor de mazout is het ook de eerste schooldag!

 
 
 
 
 
Net zoals de Van Dale dat men binnenkort in de boekentas van onze kinderen gaat stoppen en dat zich elk jaar uitbreidt met nieuwe woorden, heeft de verwarmingsmazout ook recht op een nieuwigheidje.
 
 
 
Deze zomer, op 8 juli om precies te zijn, is er een nieuw Koninklijk besluit van toepassing. Deze nieuwe federale wet die tot stand is gekomen door onderhandelingen tussen de Belgische Petroleum Federatie (BPF) en de staat, die de tarieven van de petrol in België reguleert, zorgt voor veranderingen, zowel voor de brandstof van onze auto’s als die van de verwarmingsmazout.
 
 
De benaming, de eigenschappen en de manier waarop de prijzen van de mazout berekend worden veranderen dan.
 
 
 
De BPF heeft gezorgd voor een stijging van het marge voor de leveranciers en een mogelijke indexatie van de producten; dit is nodig om de duurzaamheid van de distributie en de garantie van voldoende bevoorrading in België. De angst van onze klanten was dat dit zou doorberekend worden op het eindbedrag van de verwarmingsmazout. Goed nieuws, want als klant van onze acties geniet u nog steeds van een onderhandeld tarief op uw brandstof. Want samen, dankzij een grote aanvraag, kunnen wij de prijs laten dalen bij de leveranciers.
 
 
 
Vanaf 23 juli, de datum waarop deze nieuwe wet van toepassing is geworden, kunnen we de prijs van de mazout dagelijks herzien; en niet meer een wekelijks gemiddelde zoals dit het geval was enkele weken terug. De factoren die ervoor zorgen dat de prijzen evalueren blijven hetzelfde en zijn vooral gebaseerd op de evolutie van de olieprijzen. De leveranciers van de verwarmingsmazout mogen het vanaf nu verkopen « onder voorbehoud van de officiële prijs van de dag », die elke dag zal schommelen. Groupasol biedt u een nieuw voordeel aan: een vaste prijs bij het moment van de bestelling voor de 15 volgende dagen (of tot bij het leveren van uw bestelling).
 
 
 
Laatste nieuwigheidje ten slotte voor het begin van het nieuwe schooljaar… een nieuwe naam! Standaard mazout verandert niet. Maar, mazout extra verandert naar de mooie naam « Gasoil Diesel (Extra) »; hier kan de consument ook nog « plus » aan toevoegen als hij kiest voor een additief hoog rendement dat zorg draagt voor de kachel en het verbruik verlaagt.

INHOUD VAN DE PRIJS VAN DE MAZOUT 

 
 
 
 
 
De prijs van een liter mazout in België wordt dagelijks vastgelegd door de FOF Economie.
 
Deze officiële prijs is een maximum prijs dat leveranciers en distributeurs niet mogen overschrijden. Maar wat houdt deze prijs nu werkelijk in? Welke zijn de verschillende factoren dat de officiële prijs vastlegt en hoe fluctueren ze?
 
 
Wij ontcijferen voor jullie de inhoud van de mazout prijs.
 

Wat houdt de prijs van een liter mazout vastgelegd door de FOF Economie nu werkelijk in ?

 

  • De prijs van de brute olie (of de prijs van het product ex-raffinaderij) :  dus de oliekoers op de internationale beursmarkt, berekend voor België op basis van de beurs van Rotterdam
 
  • De maximum bruto marge van distributie : wordt vastgelegd door de Belgische Staat voor alle distributeurs en omvat de logistieke kosten (transport en stockage van mazout maar ook de distributie en de levering aan de consumenten) en marketingkosten. Deze marge is onafhankelijk van de olieprijs en kent dus niet dezelfde schommelingen. Zijn prijs wordt vastgelegd per liter.
 
  • De bijdrage voor het Sociaal Verwarmingsfonds: opgericht in 2004, dit sociaal Fonds komt tussen in de betaling van de verwarmingsfactuur van gezinnen die zich in een financiële moeilijke situatie bevinden.
 
  • De Apetra bijdrage : deze federale bijdrage verzekert het beheer en de stockage van een minimum voorraad op belgische vloer om eventuele periodes van moeilijke voorzieningen te  overkomen.
 
  • De accijnzen en de energiebijdragen
 
  • De BTW : bedraagt 21% op de olieproducten, mazout inbegrepen.
 
In werkelijkheid zijn het de schommelingen van de prijzen van de producten ex-raffinaderij dat een invloed beoefenen op de prijsdalingen of stijgingen van de verwarmingsolie. De andere factoren blijven vrij ongewijzigd.
 
 

SAMENSTELLING HUIDIGE MAXIMUMPRIJZEN – Belgïe – 27/12/2017

 

 
 
Prijs voor + dan 2000 liter mazout = 0,6066€ / liter waaronder:
  • 0,4043 € voor het product ex-raffinaderij
  • 0,0714 € voor de distributiekosten
  • 0,0068 € voor de Apetra bijdrage
  • 0,00160 € voor het Sociaal Verwarmingsfonds
  • 0,0173 € voor de accijnzen et energiebijdragen
  • 0,1053 € voor de BTW
     

 

Mazout in de zomer bestellen: welke voordelen ?
 
 
 
 
 
Voor één simpele reden : om de werking van uw centrale verwarming te verbeteren !

Zelfs al zijn de prijzen van de mazout deze zomer hoger dan dezelfde periode vorig jaar, het is nog altijd voordelig om mazout in juli of augustus te bestellen. Zoals vele andere energiebronnen ondergaat de verwarmingsmazout aan de wet van vraag en aanbod.

Door vooruit te lopen op de grote aanvraag in de herfst en door uw mazout nu in de zomer te bestellen, heeft u 3 grote voordelen die u niet over het hoofd kan zien


1. Loop vooruit op het begin van het schooljaar

 

 

En het onvermijdelijke krappe budget! Want september is een dure maand voor de families. Tussen de kosten van school en die van de inschrijvingen van de hobby’s voor het hele gezin. En toch zal men stilaan moeten nadenken over het heraansteken van de kachel, de koude nachten komen vaak rond de 15de september (behalve als we dit jaar genieten van een lange warme zomer, maar wie kan dat voorzien)?
 
Denk dus aan het budget van het begin van het schooljaar te verlichten door uw verwarmingsmazout deze zomer al te bestellen!

 

2.     Geniet van een betere service

 
 
Het merendeel van de gezinnen die zich verwarmen met mazout bestellen dit wanneer het kouder wordt. Omdat op het begin van de herfst de temperaturen dalen en we stilaan de kachel terug aanzetten, gaan we het een balans opmaken van de tank en zeggen we onszelf dat het tijd is om bij te tanken voor de winter.
 
Maar het merendeel van de consumenten doet zoals u! En dan worden de leveranciers onderworpen aan een grote vraag op een korte periode, hierdoor zullen ze niet altijd noodgevallen in de redelijke periode en met een perfecte service kunnen behandelen.
 
Kiezen voor een periode met een lage vraag zorgt er dus ook voor te genieten van een betere service en een perfecte levering van mazout.

 

3. Goedkopere mazout?

 

De grote vraag bij het begin van de herfst waaraan de leveranciers ondergaan zal zich op een of andere wijze voelen, eender wat de trend van de markt is.
 

Een voorspelling maken van de evolutie van de mazoutprijs is heel moeilijk, de geopolitieke en meteorologische kenmerken die veranderen zijn te moeilijk te begrijpen. Maar een ding is zeker, de vraag is minder groot in de zomerse periode en geeft u de kans om te genieten van een kalmere periode in de planning van de leveranciers.

 

Vooruitlopen op een grote uitgave bij het begin van het schooljaar, genieten van een periode met een zwakke vraag bij de leveranciers en genieten van de korte leveringsduur en een perfecte service… zoveel voordelen waar u rekening mee kan houden en uw mazout in de zomer bestellen.

 

Wenst u van deze periode te genieten voor een bestelling te plaatsen aan de beste prijs bij Groupasol? Schrijf u nu gratis in voor de volgende groepsaankoop. Dit zet u tot niks aan! Als u niet wilt bestellen nadat u de onderhandelde prijzen heeft ontvangen, dan moet u onze mail negeren en u opnieuw inschrijven voor een volgende actie bij Groupasol.

Waarom ik best mijn radiator ontlucht

 
 
 
 
 
Voor één simpele reden : om de werking van uw centrale verwarming te verbeteren !

De warmte van uw radiator is afkomstig van het warm water uit uw verwarmingsketel, dit wordt via een circulatiepomp in de leidingen van uw verwarmingsinstallatie gestuurd. Maar na een voortdurend dagelijks gebruik kunnen kleine luchtbellen ontstaan in uw leidingen en de doeltreffendheid van uw installatie verminderen en vertragen. Het is dus aangeraden om regelmatig uw radiatoren te ontluchten om de luchtbellen te verwijderen en te zorgen voor een optimaal gebruik voor het verwarmen van uw woning.


Wanneer ontlucht u best uw radiatoren ?

Het ideaal moment om dit belangrijk proces te overlopen is voor het terug op gang brengen van uw verwarmingsketel, dus voor de winterperiode. Het Preventief jaarlijks ontluchten is aangeraden bij het begin van de herfst.

Maar het is nuttig om dit proces te overlopen wanneer u een van volgende situaties opmerkt :

●        Eén van uw radiatoren maakt geluid (dit betekent dat kleine luchtbellen zich voortbrengen in uw leidingen)

●        Een radiator verliest water

●        Een radiator geeft een andere temperatuur aan dan de andere (hij is volledig koud of deels koud en warm)

●        Een radiator verliest zijn doeltreffendheid in één kamer van uw woning

 

In deze situaties moet u de lucht in uw leidingen bevrijden om de werking van uw verwarmingen te verbeteren en de energiekosten van uw woning te verminderen. Want een verwarming dat inefficiënt werkt zal tot een overmatig gebruik van energie leiden en dus het energiebudget van gas of mazout verhogen. Hiervoor ontlucht u dus best uw radiatoren.

Het ontluchten van een radiator is niet ingewikkeld en kan gerust zelf gedaan worden. U hoeft dus geen beroep te doen op een chauffagiste. Ontdek op onze blog hoe u efficiënt uw radiatoren ontlucht en bespaart op uw verwarmingsbudget.
 

GDPR





Deze afkorting vult uw inbox, mails, sociale media, de verschillende websites dat u bezoekt… GDPR.Of AVG voor zij die liever de Nederlandse versie gebruiken.

Maar wat houdt dit nu eigenlijk in en wie is betrokken? Hoe voldoet ons bedrijf aan deze nieuwe Europese wetgeving en hoe kan u zich verzekeren dat uw persoonlijke gegevens beschermd worden?



Wat is de GDPR?

Afkorting van “General data protection regulation”, de GDPR is een wetgeving in voege sinds 25 mei 2018 dat de persoonlijke data van de Europese burgers beschermt. Deze wet betreft alle Europese bedrijven, maar eveneens de internationale bedrijven die data van Europese burgers of bedrijven verzamelt.


Wat is een persoonlijke data?


Een persoonlijke data is een gegeven dat ervoor zorgt dat een persoon geïdentificeerd kan worden.

Dit doet u denken aan gegevens zoals uw naam en voornaam, uw adres, telefoonnummer of e-mail. Deze informatie betreft duidelijk persoonlijke data. Maar er zijn er veel meer, waar u misschien niet bij stilstaat, dat de mogelijkheid geeft aan bedrijven of administraties om u te identificeren als persoon: de nummerplaat van uw wagen, uw rijksregisternummer, uw bankrekeningnummer, uw inloggegevens en zelfs het IP adres van uw computer,…

Enkele van deze gegevens zijn gevoelige gegevens onder de wetgeving van de GDPR. Dit is bijvoorbeeld het geval voor medische of juridische gegevens. Deze moeten voldoen aan specifieke beschermingsmaatregelen.


Wat zijn uw rechten betreffende uw persoonlijke data?


De Europese Unie wil via deze nieuwe wetgeving de huidige wetgeving versterken en de burger beter informeren over zijn rechten betreffende de opslag van zijn persoonlijke gegevens bij derden.

Concreet, heeft u sinds 25 mei het recht om te vragen om uw gegevens te: ● Wijzigen: wijziging van adres, status, bankgegevens, enz.

Verwijderen. U wenst niet langer een nieuwsbrief of informatie te ontvangen van een bedrijf? U heeft het recht dit te vragen en het bedrijf zal een bewijs moeten voorleggen dat uw data verwijderd werd uit het klantenbestand. Opgelet, want de bedrijven worden bij de wet verplicht om bepaalde gegevens te bewaren tijdens een bepaalde termijn, onder andere voor juridische, boekhoudkundige of fiscale redenen (dit is het geval voor facturatie gegevens). In dit geval worden uw « marketing » gegevens verwijdert, u ontvangt geen commerciële informatie meer maar de facturatie gegevens worden bewaard tot de bewaartermijn overschreden is alvorens verwijdert te worden uit het gegevensbestand.

Overdragen aan derden. U wenst te veranderen van elektriciteitsleverancier of uw medische gegevens door te geven aan een andere dokter? U mag vanaf nu vragen om uw persoonlijke gegevens in een erkend leesbaar bestand te ontvangen (bijvoorbeeld in een Excel of pdf-bestand) dat u vervolgens kan overdragen aan een andere leverancier. Dit vermijdt een her inschrijving van al uw gegevens bij een nieuwe leverancier.

Beschermen: de bedrijven moeten de klantgegevens beter beschermen. Het is gedaan met het laten rondslingeren van dossiers van kandidaten op zijn bureau, of het wachtwoord te geven aan een collega omdat iemand ziek is of een USB-stick te dragen met persoonlijke data van het bedrijf. Bij Groupasol zijn wij ons hiervan bewijst maar niet ieder bedrijf is hier even voorzichtig in. Met de GDPR-maatregel, zal het personeel van de Europese bedrijven nog meer gesensibiliseerd worden betreffende de bescherming van hun klantgegevens, de dienstverleners en de leverancier.

Maar u kan eveneens op elk moment aan eender welk bedrijf uw gegevens opvragen. U hebt het recht te vragen over welk soort gegevens zij beschikken en op welke manier ze aan deze gegevens zijn geraakt.

Om deze gegevens te gebruiken, moeten zij een expliciete toestemming ontvangen van u.

Deze nieuwe maatregelen lijken ingewikkeld. De bedrijven moeten hun manier van verzameling, behoud en gebruik van de persoonlijke data heruitvinden. Uiteindelijk is dit toch voor een verbetering? Dit werk zorgt ervoor dat de data beschikbaar in de verschillende afdelingen van een bedrijf worden verzameld, samengebracht en de geldigheid ervan wordt herzien. Dit zorgt voor een verbetering in de diensten bezorgt door het bedrijf en stelt de klanten gerust van de werking van het bedrijf en het gebruik van de gegevens!



En bij Groupasol?

Onze prioriteit is het streven naar een transparante samenwerking met onze klanten, leveranciers en partners.

Wij verbinden ons ertoe u te blijven informeren over het gebruik van uw persoonlijke gegevens.

Wij vragen u volgende gegevens tijdens de inschrijving aan een groepsaankoop of tijdens de bevestiging van een bestelling, deze zijn verplicht en nodig omwille van volgende redenen:

Uw postcode: deze geeft ons de mogelijkheid om tijdens de groepsaankoop vast te stellen tot welke regio uw aanvraag behoort om vervolgens de prijs te onderhandelen bij de lokale leveranciers
uw e-mailadres of telefoonnummer: deze gegevens geven ons de mogelijkheid u te informeren over de beschikbaarheid van de prijsaanbiedingen na de onderhandeling en u te herinneren om de prijzen te bekijken voor de afsluiting van de actie.

De gegevens worden niet overgedragen aan onze leveranciers! Wij dragen enkel uw gegevens (adres, e-mail of telefoon) door als u een bestelling bevestigd zodat zij u kunnen contacteren om een leveringsdatum vast te leggen en een factuur op te maken. Zij hebben geen toegang tot de lijst van de inschrijvingen tijdens een actie. De gegevens dat wij overdragen aan de leveranciers worden enkel gebruikt voor facturatie en levering. Het is verboden om deze gegevens te gebruiken voor marketing doeleinden of over te dragen aan derden.

Wij verbinden ons ertoe dit intern toe te passen. Uw gegevens worden enkel gebruikt om u te verwittigen over acties georganiseerd door Groupasol en zijn partners, u de bedongen prijzen te communiceren, uw bestellingen te bevestigen en een efficiënte klantenservice te bieden. Wij dragen geen gegev