Blog

Home > Mazout > Blog > 5 misvattingen over groepsaankopen voor stookolie

5 misvattingen over groepsaankopen voor stookolie

Blog
  •   Leestijd : 3 minuten
  •   Gepubliceerd op: 19 januari 2021
  •   Bijgewerkt op: 3 juli 2023

Moet ik verplicht geabonneerd of lid zijn om te kunnen genieten van groepsaankopen? Is het verplicht om in groep in te schrijven om een goed tarief te verkrijgen? Is de levertijd lang? Levert de bezorger mij de juiste hoeveelheid stookolie?  Wat is de kwaliteit van de stookolie die bij groepsaankopen wordt ontvangen? Het team van Groupasol weerlegt 5 misvattingen over groepsaankopen voor stookolie.

1. Moet ik verplicht geabonneerd of lid zijn om te kunnen genieten van groepsaankopen?

Op Groupasol.be is het niet mogelijk om je te abonneren of lid te worden. Met haar project brengt Groupasol solidaire kopers samen die zich verenigen om zo goedkopere energie te verkrijgen.

De registratie bij groepsaankopen voor stookolie is gratis en verloopt bovendien zeer snel met het invullen van het inschrijvingsformulier. Dankzij deze registratie kan ons team beter onderhandelen over kortingen voor uw stookoliebestellingen. Bent u vergeten om u in te schrijven? Geen paniek! Zoals gewoonlijk, heeft u elk weekend toegang tot onze exclusieve tarieven.

2. Is het verplicht om in groep in te schrijven om een goed tarief te verkrijgen?

Het is niet nodig om u te verenigen om deel te nemen aan onze acties! Groupasol brengt andere burgers samen uit uw buurt die ook stookolie willen bestellen. En dat is de reden waarom elke inschrijving moet overeenkomen met één uniek afleveradres. Dankzij deze methode konden alle deelnemers in 2021 genieten van een gemiddelde besparing van € 189 op hun jaarlijks verbruik.

3. Is de levertijd lang?

Bij groepsaankopen bedraagt de gemiddelde leveringstermijn 15 werkdagen. Deze termijn kan echter verschillen naargelang de leverancier en de groepsaankopen. Concreet wordt de door de leverancier aangekondigde termijn vermeld onder de prijstabel wanneer u uw bestelling plaatst. Deze periode komt overeen met de periode waarin de levering zal plaatsvinden. In de meeste gevallen zal de leverancier echter sneller leveren.

Bovendien wordt er sinds vorig jaar elke week een groepsaankoop georganiseerd om de tijd tussen uw inschrijving en de levering van de stookolie zo kort mogelijk te houden!

4. Levert de bezorger mij de juiste hoeveelheid stookolie?

Heeft u zich al afgevraagd of de leverancier wel eerlijk is en effectief de betaalde hoeveelheid stookolie levert?  Inderdaad, hoe weet u nu of de werkelijk geleverde hoeveelheid overeenkomt met de bestelde hoeveelheid?

De vrachtwagens zijn uitgerust met verzegelde volumetrische meters die gecontroleerd worden door onafhankelijke instanties. Een vrachtwagen kan alleen leveren als het bedrijf over een gelijkvormigheidsattest beschikt.  

Elke vrachtwagen die wordt gebruikt om stookolie te leveren is uitgerust met een meter die de exacte hoeveelheid brandstof meet bij het verlaten van de tankwagen.

Het proces is bij elke levering hetzelfde. Allereerst wordt de teller gereset en geprogrammeerd met de hoeveelheid die u tijdens onze groepsaankoop op onze website heeft besteld. Vervolgens berekent het in realtime de hoeveelheid stookolie terwijl uw tank wordt bijgevuld. En afhankelijk van het model kunt u zelf de vooruitgang van uw levering zien op het digitale scherm van de leverancier. Als de levering compleet is, wordt de afleverbon met de metergegevens afgedrukt en overhandigd. Zo zijn er geen verrassingen! U kunt er zeker van zijn dat u de gevraagde hoeveelheid heeft ontvangen.

Kon de leverancier u niet de volledige hoeveelheid leveren?

cuve.jpg


Bij het plaatsen van uw bestelling is het niet altijd gemakkelijk om correct in te schatten hoeveel stookolie er nog in uw olietank zit, vooral als uw verwarmingsinstallatie geen meter heeft. Het kan dus voorkomen dat u te veel bestelt. Maar maakt u zich geen zorgen! Bij Groupasol betaalt u altijd voor de werkelijk geleverde hoeveelheid en geen euro meer.

Indien u uw bestelling rechtstreeks aan de vrachtwagenchauffeur betaalt, wordt het bedrag onmiddellijk vóór betaling gecorrigeerd. En indien u gekozen heeft voor een betaling voor de levering, dan zorgen wij ervoor dat de leverancier u het verschil zo snel mogelijk vergoedt.

5. Wat is de kwaliteit van de stookolie die bij groepsaankopen wordt ontvangen?

Als de stookolie tijdens groepsaankopen goedkoper is, komt dat dan omdat deze van mindere kwaliteit is?  Zo’n situatie is simpelweg onmogelijk. Waarom? Omwille van het proces dat stookolie doorloopt bij het transport, vanaf de winning van de ruwe aardolie tot aan de levering van het geraffineerde product in uw tank.

Allereerst garandeert Groupasol u dat alle deelnemende leveranciers hun bevoorrading in België afnemen. En in ons land zijn de kwaliteitsnormen erg streng!

Vervolgens komt de geïmporteerde ruwe aardolie in België voornamelijk aan in de haven van Antwerpen. De aardolie wordt daar verwerkt in 3 grote raffinaderijen die niet ver van de haven liggen. Deze worden beheerd door de bedrijven ExxonMobil, Total en Gunvor.

Infogrpahie-processus-extraction-mazout-1536x864-(1).png

Eens de aardolie werd verwerkt tot stookolie standaard, stookolie extra en hun verbeterde variant, stookolie met hoog-rendement, wordt deze naar een tiental regionale opslagplaatsen in het hele land verstuurd.

Dit is het moment waarop uw stookolieleverancier tussenkomt. Indien uw leverancier niet zelf over een depot beschikt, dient hij zich voor elke leveringsronde naar het regionale depot te begeven dat het dichtst bij hem ligt om zijn vrachtwagens te vullen met de hoeveelheid brandstof die hij heeft gereserveerd om uw stookoliebestellingen te verzekeren.

Een niet-gescheiden leveringsschema voor directe klanten en klanten van groepsaankopen

Nu u weet hoe de leverancier zich bevoorraadt, kunnen we de levering in detail bekijken. Plant de leverancier specifieke routes in voor deelnemers van groepsaankopen om zo stookolie van mindere kwaliteit aan hen te leveren?

Om die vraag te beantwoorden, moeten we nagaan hoe de leverancier zijn marges en daarmee zijn winst kan vergroten. De leverancier genereert meer winstmarges als hij:

  1. grotere volumes aankoopt in het depot;
  2. de verspreiding van zijn leveringen optimaliseert om te leveren aan een maximum aantal klanten op minimum afstand.

Het is om deze 2 hoofdredenen dat we zeker zijn dat alle klanten op dezelfde manier worden bediend. De oorsprong van de stookolie is voor alle afnemers van de leverancier gelijk. Of men al dan niet heeft deelgenomen aan een groepsaankoop heeft geen enkele invloed op het leverschema. Alleen uw locatie is belangrijk.

Is uw verwarmingsketel nog steeds verstopt? Wat is hier de reden voor?

De vervuiling van stookolie wordt veroorzaakt door het verschijnsel van bezinking, wanneer stookolie langdurig in een tank wordt opgeslagen. Zou de leverancier dan tankbodems met vervuilde stookolie leveren? Niet waar! Leveranciers die aan onze acties deelnemen, leveren elke week tienduizenden liters stookolie. En al die stookolie wordt altijd van onderaf weggepompt. Aangezien stookolie nooit wordt opgeslagen, kan deze niet vervuild geraken.

Is de vervuiling dan afkomstig uit uw tank? Deze optie is waarschijnlijker. Na verloop van tijd vormt er zich slib op de bodem. Het is trouwens om deze reden aangeraden om niet te lang te wachten met het bestellen van uw stookolie, om zo te vermijden dit bezinksel op te zuigen. Het is ook om deze reden niet aangeraden om uw ketel direct na de levering van stookolie opnieuw op te starten.

Om dit te verhelpen, raden wij u aan om te kiezen voor stookolie met hoog-rendement. Deze verbeterde stookolie vertraagt dit verschijnsel aanzienlijk en zorgt ervoor dat de stookolie langer kan worden opgeslagen zonder uw ketel in gevaar te brengen.

6. Groupasol zet zich elke dag in om u kwaliteit te bieden tegen de beste prijs

Met Groupasol koopt u uw stookolie niet alleen minder duur aan. U bent ook volwaardig lid van onze groep van solidaire kopers. En Groupasol zet zich in voor haar leden om hen dagelijks te ondersteunen in hun ambitie om de beste prijs te verkrijgen voor hun energie en de resulterende goederen en diensten.

Nu u gerustgesteld bent, kunt u deelnemen aan onze volgende groepsaankoop voor stookolie!

Eens de aardolie werd verwerkt tot stookolie standaard, stookolie extra en hun verbeterde variant, stookolie met hoog-rendement, wordt deze naar een tiental regionale opslagplaatsen in het hele land verstuurd.

Dit is het moment waarop uw stookolieleverancier tussenkomt. Indien uw leverancier niet zelf over een depot beschikt, dient hij zich voor elke leveringsronde naar het regionale depot te begeven dat het dichtst bij hem ligt om zijn vrachtwagens te vullen met de hoeveelheid brandstof die hij heeft gereserveerd om uw stookoliebestellingen te verzekeren.

Een niet-gescheiden leveringsschema voor directe klanten en klanten van groepsaankopen

Nu u weet hoe de leverancier zich bevoorraadt, kunnen we de levering in detail bekijken. Plant de leverancier specifieke routes in voor deelnemers van groepsaankopen om zo stookolie van mindere kwaliteit aan hen te leveren?

Om die vraag te beantwoorden, moeten we nagaan hoe de leverancier zijn marges en daarmee zijn winst kan vergroten. De leverancier genereert meer winstmarges als hij:

  1. grotere volumes aankoopt in het depot;
  2. de verspreiding van zijn leveringen optimaliseert om te leveren aan een maximum aantal klanten op minimum afstand.

Het is om deze 2 hoofdredenen dat we zeker zijn dat alle klanten op dezelfde manier worden bediend. De oorsprong van de stookolie is voor alle afnemers van de leverancier gelijk. Of men al dan niet heeft deelgenomen aan een groepsaankoop heeft geen enkele invloed op het leverschema. Alleen uw locatie is belangrijk.

Is uw verwarmingsketel nog steeds verstopt? Wat is hier de reden voor?

De vervuiling van stookolie wordt veroorzaakt door het verschijnsel van bezinking, wanneer stookolie langdurig in een tank wordt opgeslagen. Zou de leverancier dan tankbodems met vervuilde stookolie leveren? Niet waar! Leveranciers die aan onze acties deelnemen, leveren elke week tienduizenden liters stookolie. En al die stookolie wordt altijd van onderaf weggepompt. Aangezien stookolie nooit wordt opgeslagen, kan deze niet vervuild geraken.

Is de vervuiling dan afkomstig uit uw tank? Deze optie is waarschijnlijker. Na verloop van tijd vormt er zich slib op de bodem. Het is trouwens om deze reden aangeraden om niet te lang te wachten met het bestellen van uw stookolie, om zo te vermijden dit bezinksel op te zuigen. Het is ook om deze reden niet aangeraden om uw ketel direct na de levering van stookolie opnieuw op te starten.

Om dit te verhelpen, raden wij u aan om te kiezen voor stookolie met hoog-rendement. Deze verbeterde stookolie vertraagt dit verschijnsel aanzienlijk en zorgt ervoor dat de stookolie langer kan worden opgeslagen zonder uw ketel in gevaar te brengen.

6. Groupasol zet zich elke dag in om u kwaliteit te bieden tegen de beste prijs

Met Groupasol koopt u uw stookolie niet alleen minder duur aan. U bent ook volwaardig lid van onze groep van solidaire kopers. En Groupasol zet zich in voor haar leden om hen dagelijks te ondersteunen in hun ambitie om de beste prijs te verkrijgen voor hun energie en de resulterende goederen en diensten.

Nu u gerustgesteld bent, kunt u deelnemen aan onze volgende groepsaankoop voor stookolie!

€ 102 gemiddelde besparing in 2021

Ik schrijf me in

Dit artikel delen:

1 Comments

  1. Image

    Koop al jaren mijn stookolie via Groupasol. Betekent deze publicatie nu dat ik me opnieuw en nu vast moet inschrijven of krijg ik zoals eerder een e-mail waarop ik kan bestellen? Dat was me niet duidelijk uit Uw bericht. Mvg Eijgenraam

Geef een reactie